Adóhatósági gyakorlat

transzferár nyilvántartás - transzferárazás - adózás - marketing kommunikáció - tömeges sms küldés magyar és külföldi mobilhálózatra - a kádár-korszak szamizdat irodalma - a pénz világa - pr-cikk az adózásról

sms-transfer-ar-ado

Mint korábban is tudható volt, az első keresőmarketing projekt témáját a transzferárak képezték, az optimalizált weboldal a Google első oldalára, majd első helyére került. Ám ezzel egy időben a mögötte álló vállalkozás megszűnt, így a weblap is lassan a süllyesztőbe került. Ám egy internetes archívumból még előbányászhatóak a keresőbaráttá és relevánssá tett honlap értékes szakmai cikke, így például az alább következő is.

Az adóhatósági gyakorlat Magyarországon - Transzferárazás

Adóhatóság technikai háttere

Az adóhatóság technikailag rendkívül felkészült a transzferárak vizsgálatára, ugyanis az utóbbi évek fejlesztései hatására rendelkezik az összes olyan adatbázissal és eszközzel, amivel a legtöbb kapcsolt vállalati tranzakció – beleértve a jogdíjakat és hiteleket is – szokásos piaci ár szempontból elemezhető.

Bejelentések

Az adóhatóság transzferár tárgyú vizsgálatai rendszerint a kapcsolt vállalkozásokkal kötött tranzakciók, és a kapcsolt vállalkozásként az adóhatósághoz bejelentett lista összevetésével kezdődnek. Ez által rendkívül gyorsan ellenőrizhető, hogy az adózó eleget tett-e bejelentési kötelezettségeinek, vagy elmulasztotta azt, mely alapján mulasztási bírsággal sújtható. 

Kockázatos vállalkozások, tranzakciók

Az adóhatóság kiemelt figyelmet fordít azon kapcsolt vállalkozásokra, amelyek veszteségesek, mely szintén fontos tényezől a vizsgálatra kijelölt adózók kiválasztásánál. Ilyen társaságok esetében a nyilvántartást tanácsosabb még nagyobb körültekintéssel és pontossággal elkészíteni annak elkerülésére, hogy a társaság vesztesége ne a szokásos piaci ár elvétől való eltérésre legyen visszavezethető.

Tranzakciók tekintetében az adóhatóság kiemelten foglalkozik a rendhagyó tranzakciókkal, többek közt a menedzsment szolgáltatásokkal, a különösen nagy értékű hitel tranzakciókkal, jogdíj fizetések, betéti ügyletekkel, ingyenes vagy felár nélküli tranzakciókkal.

Megállapítások

A transzferárak adóhatását tekintve sokan csak a társasági adóra gondolnak, ugyanakkor tény, hogy az adóhatóság megállapításai során már nagyobb adóbírságot szab ki egyéb adónemekre, mint társasági adóra. Ezekbe beleértendő az általános forgalmi adó, helyi iparűzési adó, valamint az illetékek is, hiszen az áru és szolgáltatás értékének mindegyik fent említett tételre hatása van.

Nyilvántartások vizsgálata

A korábbi évekre az ellenőrzések nagyobbik részében inkább formai vizsgálatokat folytatott az adóhatóság, azonban ez a trend megváltozott az utóbbi két-három évben. Az adóhatóság egyre mélyebb vizsgálatoknak veti alá a nyilvántartásokat, és nem csak a gazdasági illetve pénzügyi elemzést, hanem a nyilvántartás többi fejezetét is, azon belül is kiemelten a funkcionális elemzést.

Ritka az olyan eset, amikor a transzferár nyilvántartás túl sokat mond. Törekedni kell arra, hogy összhangban az irányelvekkel, minden háttérszámítás, módosítás, és következtetés le legyen vezetve, és alá legyen támasztva a nyilvántartásban, ugyanis egy komolyabb tartalmi vizsgálat során ezen adatokat nagy valószínűséggel elkérik a revizorok.

Szokásos piaci tartomány

Szemben számos transzferár szabályozással rendelkező ország törvényeivel, Magyarországon az interkvartilis tartomány használata törvényileg nem kötelező, ugyanakkor az adóhatóság a legtöbb esetben az interkvartilis tartományt és nem a teljes tartományt tekinti mérvadónak.

Utolsó frissítés: 2011. szeptember 9.

A hajdani portál további cikkei egy másik blogba is lementődtek, példának okáért:

Transzferárak - Előzetes ármegállapítási kérelem

 

A blog, amelyben ez a szakmai anyag olvasható, a transzferár dokumentáció kulcsszóval top Google pozíciókat szerzett. További keresőkifejezések: internet, web, keresőbarát honlap, tech marketing, weblap optimalizálás, transzferár nyilvántartás készítése, keresőmarketing, tömeges sms, mobil kommunikáció

Más téma:

Marketing kommunikáció és tömeges SMS