Hogyan működik: SEO Google kereső optimalizálás

Üzleti Google-optimalizálás télikert, sms és szamizdat kulcsszóra. Honlapoptimalizálás, keresőmarketing. Hogyan működik a SEO világa? Milyen szolgáltatási csomagok vannak és mennyiért?  - Egy régebbi angol nyelvű szakmai leírás magyar ismertetése egy időközben megszűnt online marketing blogból, okostelefonra aktualizálva.

seo-honlap-optimalizalas.jpg

Fülig Dzsimi így szólott a pirézekhez: Fogadjunk, hogy van köztetek olyan ember, aki talán valóban elég jó tudással rendelkezik SEO témában ahhoz, hogy akár professzionális tanácsadóként is tudjon tevékenykedni - de lehet, hogy pont azt nem tudja belőni, hogy mennyit is kérjen azért, ha telefonon ad tanécsot. De az is elképzelhető, hogy szeretnéd igénybe venni egy profi tanácsadó szolgálatait, de nem tudod eldönteni: vajon tényleg ér-e annyit ez a szolgáltatás, mint amennyit kér érte. Sms-t hiába vársz erről, télikertedben pihegve

Ez a fajta probléma fokozottan jellemző hazánkra, ahol a SEO, mint iparág csak mostanában kezdett el gyökeret verni, monghatni egyelőre szamizdat szinten mozog; azonban a fejlettebb Nyugaton sincs mindenki tisztában a válaszokkal. Nézzünk néhány konkrétumot a keresőoptimalizálás - google optimalizáció - seo területéről az angol nyelvű forrásból:

  1. Óradíj alapú konzultáció

A tanácsadók számára a legegyszerűbb, és talán az egyik legvonzóbb forma - amit lehet, hogy itthon az egyik legnehezebb megvalósítani, főleg, ha kis és középvállalkozások állnak a fókuszodban. A kezdő tanácsadók óradíja 40-50 dollártól (kb. 7200-9000 Ft) indul; a tapasztaltabbak szégyen nélkül elkérnek 100-200 dollárt (kb. 18.000-36.000 Ft); az öreg rókák tanácsai azonban egyeseknek megérnek 300-500 dollárt (kb. 54.000-90.000 Ft) is óránként.

Ha cégvezető vagy, aki tanácsadót keres, akkor lehet, hogy most meghűlt az ereidben a vér az árak hallatán - Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ezek úgy tűnik, normális áraknak minősülnek. És ne felejtsük el, a marketing is egy befektetés: akkor jó befektetés, ha megtérül és nyereséges.

Ha kezdő tanácsadó vagy, akkor úgy tapasztalhatod, hogy legalábbis macerás itthon akár egy 7000 Ft-os tanácsadói óradíjat is érvényesíteni a cégek felé.

Vannak egyéb konstrukciók is azonban, amikkel üzletet lehet csinálni a keresőmarketingből. Ez nem azt jelenti, hogy hosszútávon sokkal olcsóbb lenne a cégeknek, vagy Te rosszabbul járnál.

  1. Project tanácsadás

Gyakorlatilag ugyanaz, mint a fenti, csak más csomagolásban. A legtöbb webes cég ezt a modellt alkalmazza, ha egy fejlesztés díját kell megállapítania. Ki kell kalkulálnod egy projectre egy fix díjat, a munka nehézségétől függően, az ehhez szükséges időt beleszámolva, nem elfelejtve, hogy mennyi emberi munkaerőre van szükség. A forrás állítása szerint leginkább ezt a modellt érvényesíti egy site optimalizálásakor: a megbízó kap egy elemzést a honlapjáról (ha már van neki), elvégzik neki a kulcsszó-kutatást, és benne van a csomagban a tanácsadók ideje is.

  1. Szerződéses szolgáltatások

Leginkább speciálisabb szolgáltatásokra jellemző az, hogy van egy fix díj, amiért fixen kapsz valamit. Ilyen példának hozza az angol forrásunk a directory submission szolgáltatásokat (egy bizonyos díjért X katalógusba beregisztrálják az oldaladat) - mint tudjuk, 2012, a Google Pingvin Algoritmus élesítése óta ez kockázatos eljárás

Jellemző tehát, hogy valamiféle könnyen nyomon követhető, fixen kalkulálható szolgáltatást kapnak a felhasználók a tanácsadótól, mint például jó minőségű, bejövő linkek.

  1. Standard nyereségrészesedés

Néhány tanácsadó hajlandó arra is, hogy egy minimális induló díjat számít csak fel - ellenben kéri a részét a nyereségből. Ennek a metódusnak van több megfontolandó aspektusa is: egyrészt, tanácsadóként nyilván fel kell mérned magát az üzletet, hogy mennyit kereshetsz vele - ugyanúgy be kell lőnöd azt az időt, amit el kell töltened a projecttel, hogy az sikeressé váljon. Tehát, igyekezned kell kialkudnod akkora százalékot, hogy jobban megérje Neked, mint egy fix szerződéses díj, vagy egy hagyományos tanácsadói óradíj. Ez viszont magával vonzza azt a problémát is, hogy esetleg jobban meg kell ismerned ezt az üzletet, amibe belevágtál: sokkal jobban fel kell mérned, mennyire megbízható az ügyfél. Mert lehet, hogy becsületes a megbízó, az üzlet ötlete is jó, és még talán könnyen optimalizálható is a honlap - csak éppen aztán az egész befuccsol, hiába marketingelted a legjobb képességeid szerint a weblapot. Mert például a megbízód három hetes csúszásokkal szállítja ki az árut, így a vevők elveszítik a bizalmukat, és sose rendelnek többet. A nyugati szakmai hírforrás is kipróbálta ezt a metódust, írásuk szerint eléggé vegyes eredményekkel - pont azért, mert egy ilyen üzlet sikere nem kizárólag a SEO-n, hanem egyéb, a tanácsadókon kívül álló faktorokon is múlhat.

Megrendelői szempontból ez valószínűleg egy nagyon kényelmes és jó modell lehet egyébként - attól eltekintve, hogy hosszabb távon előfordulhat, hogy sokkal többe kerül a marketing költsége, mint mondjuk egy óradíjas tanácsadás esetében. Ha nincs túl sok pénzed az előzetes marketingre, akkor mindenképpen az egyik legjobb megoldás - akkor, ha az általad kitalált üzlet tényleg stabil alapokon nyugszik.

  1. Módosított nyereségmegosztás

Az előző pontban említett rizikók kiküszöbölésére létrejött modell: azaz, továbbra is jelentős részben profit megosztás történik, azonban a tanácsadó számára vannak biztosítékok a szerződésben: például a tanácsadó részesedését kell először kifizetni bármi egyéb költség előtt, esetleg meg van határozva egy minimum összeg, amit így is, úgy is ki kell fizetni a számára. De akár szóbajöhet egy PPA vagy pay-per-lead jellegű konstrukció is. Ez már gyakorlatilag nem is kimondottan tanácsadói megállapodás, hanem inkább egy közös üzlet.

  1. Átalánydíj

Amennyiben egy folyamatos, hosszútávú kapcsolatról van szó egy cég és egy tanácsadó között, akkor jöhet a képbe egy átalánydíjas konstrukció, különféle szolgáltatásokkal. Ez magában foglalhatja egy oldal elindítását, és annak folyamatos karbantartását SEO szempontból.

  1. Sikerdíj - helyezés szerinti fizetés

Egy érdekes, ám véleményem szerint picit talán veszélyes fizetési konstrukció az, hogy kulcsszavanként fizet az ügyfél a Google helyezései után. A második találati oldalon lévő helyezésért járt egy kisebb pénzösszeg, a 10 helyezéstől a 4. helyezésig egy magasabb pénzösszeg (esetleg lehet ezt is differenciálni), valamint bónuszok az 1-3. helyezésekért.

Miért lehet veszélyes ez az ügyfél szempontjából? Például, mert egy kevésbé lelkiismeretes tanácsadó "megdumálja" az ügyfelet arról, hogy mely keresőszavak lennének jók a számára, pl. mondjuk a szamizdat télikert vagy piréz arvisura. De etikus tanácsadó esetében is nehéz azért belőni azt, hogy mennyit is ér egy helyezés - nyilvánvaló, hogy az lakáshitel valószínűleg többet ér, mint mondjuk a bugylibicska, ha épp valaki online bugylibicska kereskedést akar felfuttatni a segítségünkkel. Ha valaki ezt az üzleti modellt választaná, akkor talán segítséget nyújthat neki a Google AdWords kulcsszóválasztó segédeszköze, hogy lássa, mekkora is a hirdetői verseny bizonyos szavakra, kifejezésekre.

  1. Forgalom utáni fizetés

Gyakorlatilag a Google AdWords helyettesítése SEOval. Annyit fizet az ügyfél, ahány látogató érkezett a keresőmotorokból a honlapjára. A probléma itt egyrészt, az lehet az ügyfél szempontjából, hogy ez a modell semmit sem árulkodik a forgalom minőségéről.

Modelltől függetlenül azért vannak egyéb tényezők is, amik befolyásolhatják az árakat:

- az optimalizálandó weboldal mérete és komplexitása

- a szervezet / brand nagysága

- a hirdetői verseny mérete (lásd a szamizdat, a télikert építés és a tömeges sms küldés közötti különbséget)

és más egyebek.

Persze a haladóbb nyugati piacon is vannak ezektől az áraktól jócskán eltérő konstrukciók, díjak is - akár felfelé, akár lefelé. Szerinted a hazai piacon is lehet érvényesíteni ezeket az árakat? Vagy valami teljesen eltérőt kellene kitalálni?

Épített télikertekből nézve így néz ki a Google-seo működése.