ungparty ajánló blog - honlapok

2016.aug.24.
Írta: bdk Szólj hozzá!

Webes SMS-küldés címlistára

Tömeges SMS küldés online webfelületről. Marketing üzenet - mobil kampány - google első hely
webes tömeges sms-küldés

A mobiltelefonos szakmai lapok már évekkel ezelőtt beszámoltak arról, hogy a mobil távközlés, illetve a 900 MHz-es GSM mobilszolgáltatások bevezetése óta Magyarországon igen közkedvelt üzenetközlési mód lett az SMS-küldés, amelynek csoportos formája komoly marketingpotenciált tartalmaz, mivel a költségracionalizálások, a visszafogott marketingköltések  megnövelték a vállalatok érdeklődését a tömegeket elérő, a gazdaságosabb kommunikációs platformok iránt, amelyek közt a címlistára küldött SMS-üzenetek kiemelt szerepet töltenek be. Egyre több vállalkozás, intézmény használja külső-belső kommunikációs eszközként az SMS kommunikációs formáját.

Mint tudjuk, az SMS (Short Message Service, azaz rövidüzenet-szolgáltatás) a mobiltelefonnal küldött, rövid terjedelmű, meghatározott karakterszámú üzenet küldését-fogadását jelenti, magyarul hibásan magát a szöveges üzenetet értjük rajta, és nem a szolgáltatást.

Megfelelő tervezés és lebonyolítás mellett a személyes hangütésű tömeges SMS mobilkommunikácios szolgáltatás igen költséghatékony -  a szolgáltatásra költött összeg többszörösen megtérülhet az interakciók során. A jól felépített, ápolt ügyfélkapcsolatban kis ráfordítással a tömeges üzenetek jelentősen fellendíthetik az ügymenetet és az értékesítést, különösen jó az ár/érték arány a webfelületen is elérhető és használható webes tömeges SMS szolgáltatás esetében, amelynek nagy előnye, hogy automatikusan, gyorsan és biztosan, akár százszázalékos biztonsággal juttatja célba a közölni kívánt információt, amely vásárlásra ösztönzi í címlistán szereplőket.

A webes tömeges SMS küldés úgynevezett Gateway rendszer keretében történik, és percenként akár több tízezer SMS küldhető ki, akár időzíthető is: az esemesek tömeges indítása előkészíthető több nappal az adott aktivitás kezdete előtt, így a termékmenedzsernek nem kell a bemutató közben az SMS-kampány időzített indítására figyelnie.

Tovább

Tartalom és marketing: új blog

tartalom-marketing-blog.jpgTartalommarketing blog - A weblapok optimalizálásának Google-szakértői szintű művelése folyamatos terjeszkedéssel jár. A linkprofil építés ugyanis extenzív műfaj, amelyben ugyan rendkívül fontos a benne résztvevő honlapok minősége, így ezek fejlesztése és optimalizálása alapfeladat (és ez belterjes munka), ám bármennyire is sok saját weboldallal rendelkezünk, egyszer elfogynak a SEO-munkába bevonható egységek - és akkor terjeszkedni szükséges. Sok linképítő ilyenkor külső forrásokhoz nyúl (bár a linkkatalógusoktól most már a legtöbben félnek), mert könnyebb elhelyeztetni egy linket egy idegen oldalon, mint a link kedvéért sajátot építeni. A többletmunkától nem félő szakember azonban mégis inkább építkezik és új tartalmakat helyez el új domainok és IP-k alatt: mert ezt a tartalmat kedve szerint alakíthatja és mert a gondozott webhely idő múltával nemcsak arra az egy munkára lesz alkalmas, amely miatt létrehozta,

Így vált szükségessé az extenzív webművelés 2016-ban, amikor mind az sms-mobilmarketing projekt, mint a télikert építés és teraszbeépítés területét érintő program túlfejlődött a rendelkezésre álló kereteken. A keresőmarketing tevékenység további kiterjesztése elkerülhetetlenné vált.

Megoldás lehetett volna az eddig is preferált ingyenes blogszolgáltatóban indítani újabb posztfolyamot, de a két kedvelt szolgáltatónál már így tucatnyi egység hajtotta a szelet a céloldalakra. Szóba jöhetett új tárhelyekhez új domainok regisztrálása - de egy ilyen munkaciklus épp befejeződött. Valami másban törte tehát a SEO-szaki a fejét.

Ingyenblog - de másutt. Olyan kellett, amelyik élvezi egy nagy rendszer támogatását, amelyik pörgős és amelynek új blogjaira is figyel a Google. Hogy ez melyik legyen, annak kiválasztása sok fejtörést okozott. Végül sikerült a tutiba beletrafálni. A Tartalom és marketing címen indított blog remekül optimalizálható (Wordpress hajtja) és teljesen váratlanul kiemelt Google-figyelmet is kap: a frissen írt és publikált posztokat szinte azonnal szkenneli és betárazza a kereső.

Tovább

SEO eszközök: Google Analytics

Aki keresőoptimalizálással foglalkozva Google helyezéseket javít, sok SEO-eszközre van szüksége. Első persze a saját tudása: a honlapok optimalizálása és a linkprofil építés ma már nem lehetséges szaktudás nélkül. A kontármunkát a Google keresőalgoritmusai nem honorálják. Rosszabb esetben büntetik is hátrasorolással, az organikus találatok közül való kitiltással. Így nemcsak hogy körültekintően kell az eljárásokat alkalmazni, hanem állandó ellenőrzésre, kontrollra is szükség van. 

google seo eszközök

A tudás után a következő legfontosabb kellék a saját webbázis, mert bár a tartalmi optimalizálást el lehet végezni minden külső segédlet nélkül, ám a linképítésnél mindenképpen minél több külső honlaphoz kell hozzáféréssel rendelkeznünk, hogy a megfelelő attribútumokkal rendelkező szöveges hivatkozásokat elhelyezhessük rajtuk: ezek terelik rá a kereső figyelmét a hivatkozott webhelyre, és nyilván sok értékes helyről mutató hivatkozás megemeli az adott weblap renoméját, internetes autoritását.

Tovább

Blogoptimalizálás: mobilmarketing

Marketing célú blog optimalizálása: mobilmarketing - sms küldés tömegesen - okostelefonok, sms-kampány

sms-mobilmarketing-blog.jpg

Honlapoptimalizálás közben nem lehet eléggé a kulcsszavakra figyelni. Akár tetszik, akár nem - és bármit is kommunikáljon a Google - egy-egy weboldal pozícióját döntő mértékben a kulcsszavas reprezentáció határozza meg. Fontos, hogyne lenne fontos az egyedi tartalom, az informatív jelleg, az érdeklődés kiváltása és a felhasználói élmény. És fontos, hogyne lenne fontos az erős, komplex és releváns linkprofil. Ám e kettő megléte is csak akkor vezet sikerre, azaz a keresőtalálati listákon - SERP - csak akkor szerezhető meg a jó helyezés egy adott kulcsszóval, ha ez az adott kulcsszó megfelelő mennyiségben és minőségben szerepel az oldalon. A mennyiséggel persze vigyázni kell, a túl nagy előfordulási arány manipulációt sejtet. A minőségen pedig az értem, hogy a kiválasztott kulcskifejezés más-más minőségében szerepel az oldalon: lehetőleg benne van a domainban, a website nevében, több belső URL-ben, head-line és tipográfiai kiemelésekben, táblázatban, képszövegben stb.

Ha például a témánk a mobiltelefonos marketingtevékenység, akkor nyilvánvalóan a mobilmarketing szó lesz a legfontosabb keresőkifejezésük. Hasznos, ha már a domainban is benne van. Épp egy ilyen blogot találtam a minap. Az említett szó benne volt az internetes elérhetőségében, a címében - és a témája is ez volt, ezért a legváltozatosabb formákban előfordult a bejegyzésekben. Fenn is volt a blog az adott kulcsszóval a Google top10-ben. Egy volt vele a bökkenő: nem az én blogom volt.

Mivel azonban aktuális SEO-programom éppen a mobiltelefonos marketinggel (jelesül a tömeges sms-küldéssel) foglalkozik, érdekelt voltam ennek a weblogban a megszerzésében. ÉS LŐN.

A feladat most az, hogy kiváló pozícióját megtartsam annak ellenére, hogy a korábbi tulajdonos a teljes tartalmát törölte átadás előtt, tehát valóban csak a domaint adta át. Így hát most áll nálam a bál, folyik ezerrel a blogoptimalizálás. Az új tartalmat részben már megalkottam és feltöltöttem, az optimalizációs kondíciók javát is tisztába tettem, és elindult a linképítés a keresőmarketing legális, white hat szabályai szerint. Voltaképp ezt a posztot is azért írtam, hogy releváns linket küldjek a Mobilmarketing Blog "Tömeges SMS Küldés" cikkére. Minthogy ez megtörtént, zárom is soraimat kedves Néném.

Blog optimalizálás 'mobil marketing' kulcsszóra

Marketing blogok alkalmazása optimalizációs céllal. Tömeges sms kampány, Google keresőmarketing és honlapoptimalizálás a télikert teraszán. Okostelefonok, kulcsszavak, blogoptimalizálás

Hogyan működik: SEO Google kereső optimalizálás

Üzleti Google-optimalizálás télikert, sms és szamizdat kulcsszóra. Honlapoptimalizálás, keresőmarketing. Hogyan működik a SEO világa? Milyen szolgáltatási csomagok vannak és mennyiért?  - Egy régebbi angol nyelvű szakmai leírás magyar ismertetése egy időközben megszűnt online marketing blogból, okostelefonra aktualizálva.

seo-honlap-optimalizalas.jpg

Fülig Dzsimi így szólott a pirézekhez: Fogadjunk, hogy van köztetek olyan ember, aki talán valóban elég jó tudással rendelkezik SEO témában ahhoz, hogy akár professzionális tanácsadóként is tudjon tevékenykedni - de lehet, hogy pont azt nem tudja belőni, hogy mennyit is kérjen azért, ha telefonon ad tanécsot. De az is elképzelhető, hogy szeretnéd igénybe venni egy profi tanácsadó szolgálatait, de nem tudod eldönteni: vajon tényleg ér-e annyit ez a szolgáltatás, mint amennyit kér érte. Sms-t hiába vársz erről, télikertedben pihegve

Ez a fajta probléma fokozottan jellemző hazánkra, ahol a SEO, mint iparág csak mostanában kezdett el gyökeret verni, monghatni egyelőre szamizdat szinten mozog; azonban a fejlettebb Nyugaton sincs mindenki tisztában a válaszokkal. Nézzünk néhány konkrétumot a keresőoptimalizálás - google optimalizáció - seo területéről az angol nyelvű forrásból:

  1. Óradíj alapú konzultáció

A tanácsadók számára a legegyszerűbb, és talán az egyik legvonzóbb forma - amit lehet, hogy itthon az egyik legnehezebb megvalósítani, főleg, ha kis és középvállalkozások állnak a fókuszodban. A kezdő tanácsadók óradíja 40-50 dollártól (kb. 7200-9000 Ft) indul; a tapasztaltabbak szégyen nélkül elkérnek 100-200 dollárt (kb. 18.000-36.000 Ft); az öreg rókák tanácsai azonban egyeseknek megérnek 300-500 dollárt (kb. 54.000-90.000 Ft) is óránként.

Ha cégvezető vagy, aki tanácsadót keres, akkor lehet, hogy most meghűlt az ereidben a vér az árak hallatán - Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ezek úgy tűnik, normális áraknak minősülnek. És ne felejtsük el, a marketing is egy befektetés: akkor jó befektetés, ha megtérül és nyereséges.

Ha kezdő tanácsadó vagy, akkor úgy tapasztalhatod, hogy legalábbis macerás itthon akár egy 7000 Ft-os tanácsadói óradíjat is érvényesíteni a cégek felé.

Vannak egyéb konstrukciók is azonban, amikkel üzletet lehet csinálni a keresőmarketingből. Ez nem azt jelenti, hogy hosszútávon sokkal olcsóbb lenne a cégeknek, vagy Te rosszabbul járnál.

  1. Project tanácsadás

Gyakorlatilag ugyanaz, mint a fenti, csak más csomagolásban. A legtöbb webes cég ezt a modellt alkalmazza, ha egy fejlesztés díját kell megállapítania. Ki kell kalkulálnod egy projectre egy fix díjat, a munka nehézségétől függően, az ehhez szükséges időt beleszámolva, nem elfelejtve, hogy mennyi emberi munkaerőre van szükség. A forrás állítása szerint leginkább ezt a modellt érvényesíti egy site optimalizálásakor: a megbízó kap egy elemzést a honlapjáról (ha már van neki), elvégzik neki a kulcsszó-kutatást, és benne van a csomagban a tanácsadók ideje is.

  1. Szerződéses szolgáltatások

Leginkább speciálisabb szolgáltatásokra jellemző az, hogy van egy fix díj, amiért fixen kapsz valamit. Ilyen példának hozza az angol forrásunk a directory submission szolgáltatásokat (egy bizonyos díjért X katalógusba beregisztrálják az oldaladat) - mint tudjuk, 2012, a Google Pingvin Algoritmus élesítése óta ez kockázatos eljárás

Jellemző tehát, hogy valamiféle könnyen nyomon követhető, fixen kalkulálható szolgáltatást kapnak a felhasználók a tanácsadótól, mint például jó minőségű, bejövő linkek.

  1. Standard nyereségrészesedés

Néhány tanácsadó hajlandó arra is, hogy egy minimális induló díjat számít csak fel - ellenben kéri a részét a nyereségből. Ennek a metódusnak van több megfontolandó aspektusa is: egyrészt, tanácsadóként nyilván fel kell mérned magát az üzletet, hogy mennyit kereshetsz vele - ugyanúgy be kell lőnöd azt az időt, amit el kell töltened a projecttel, hogy az sikeressé váljon. Tehát, igyekezned kell kialkudnod akkora százalékot, hogy jobban megérje Neked, mint egy fix szerződéses díj, vagy egy hagyományos tanácsadói óradíj. Ez viszont magával vonzza azt a problémát is, hogy esetleg jobban meg kell ismerned ezt az üzletet, amibe belevágtál: sokkal jobban fel kell mérned, mennyire megbízható az ügyfél. Mert lehet, hogy becsületes a megbízó, az üzlet ötlete is jó, és még talán könnyen optimalizálható is a honlap - csak éppen aztán az egész befuccsol, hiába marketingelted a legjobb képességeid szerint a weblapot. Mert például a megbízód három hetes csúszásokkal szállítja ki az árut, így a vevők elveszítik a bizalmukat, és sose rendelnek többet. A nyugati szakmai hírforrás is kipróbálta ezt a metódust, írásuk szerint eléggé vegyes eredményekkel - pont azért, mert egy ilyen üzlet sikere nem kizárólag a SEO-n, hanem egyéb, a tanácsadókon kívül álló faktorokon is múlhat.

Megrendelői szempontból ez valószínűleg egy nagyon kényelmes és jó modell lehet egyébként - attól eltekintve, hogy hosszabb távon előfordulhat, hogy sokkal többe kerül a marketing költsége, mint mondjuk egy óradíjas tanácsadás esetében. Ha nincs túl sok pénzed az előzetes marketingre, akkor mindenképpen az egyik legjobb megoldás - akkor, ha az általad kitalált üzlet tényleg stabil alapokon nyugszik.

  1. Módosított nyereségmegosztás

Az előző pontban említett rizikók kiküszöbölésére létrejött modell: azaz, továbbra is jelentős részben profit megosztás történik, azonban a tanácsadó számára vannak biztosítékok a szerződésben: például a tanácsadó részesedését kell először kifizetni bármi egyéb költség előtt, esetleg meg van határozva egy minimum összeg, amit így is, úgy is ki kell fizetni a számára. De akár szóbajöhet egy PPA vagy pay-per-lead jellegű konstrukció is. Ez már gyakorlatilag nem is kimondottan tanácsadói megállapodás, hanem inkább egy közös üzlet.

  1. Átalánydíj

Amennyiben egy folyamatos, hosszútávú kapcsolatról van szó egy cég és egy tanácsadó között, akkor jöhet a képbe egy átalánydíjas konstrukció, különféle szolgáltatásokkal. Ez magában foglalhatja egy oldal elindítását, és annak folyamatos karbantartását SEO szempontból.

  1. Sikerdíj - helyezés szerinti fizetés

Egy érdekes, ám véleményem szerint picit talán veszélyes fizetési konstrukció az, hogy kulcsszavanként fizet az ügyfél a Google helyezései után. A második találati oldalon lévő helyezésért járt egy kisebb pénzösszeg, a 10 helyezéstől a 4. helyezésig egy magasabb pénzösszeg (esetleg lehet ezt is differenciálni), valamint bónuszok az 1-3. helyezésekért.

Miért lehet veszélyes ez az ügyfél szempontjából? Például, mert egy kevésbé lelkiismeretes tanácsadó "megdumálja" az ügyfelet arról, hogy mely keresőszavak lennének jók a számára, pl. mondjuk a szamizdat télikert vagy piréz arvisura. De etikus tanácsadó esetében is nehéz azért belőni azt, hogy mennyit is ér egy helyezés - nyilvánvaló, hogy az lakáshitel valószínűleg többet ér, mint mondjuk a bugylibicska, ha épp valaki online bugylibicska kereskedést akar felfuttatni a segítségünkkel. Ha valaki ezt az üzleti modellt választaná, akkor talán segítséget nyújthat neki a Google AdWords kulcsszóválasztó segédeszköze, hogy lássa, mekkora is a hirdetői verseny bizonyos szavakra, kifejezésekre.

  1. Forgalom utáni fizetés

Gyakorlatilag a Google AdWords helyettesítése SEOval. Annyit fizet az ügyfél, ahány látogató érkezett a keresőmotorokból a honlapjára. A probléma itt egyrészt, az lehet az ügyfél szempontjából, hogy ez a modell semmit sem árulkodik a forgalom minőségéről.

Modelltől függetlenül azért vannak egyéb tényezők is, amik befolyásolhatják az árakat:

- az optimalizálandó weboldal mérete és komplexitása

- a szervezet / brand nagysága

- a hirdetői verseny mérete (lásd a szamizdat, a télikert építés és a tömeges sms küldés közötti különbséget)

és más egyebek.

Persze a haladóbb nyugati piacon is vannak ezektől az áraktól jócskán eltérő konstrukciók, díjak is - akár felfelé, akár lefelé. Szerinted a hazai piacon is lehet érvényesíteni ezeket az árakat? Vagy valami teljesen eltérőt kellene kitalálni?

Épített télikertekből nézve így néz ki a Google-seo működése.

A blogok nyelvezete

Egy korabeli blogbejegyzésből tudhatjuk, hogy már 2006-ban is közhelynek számított a megállapítás, hogy a blogszféra folyamatosan növekszik és minden hat hónapban duplázódik a blogok száma. Az akkori poszt írója szerint a blog népszerűbb, mint a szex, míg az utóbbira (sex) kb. 739,000,000 találatot ad a google, az előbbire 2,250,000,000-t!

És még folytatja a gondolatsort, rákérdezve: gondoltad volna, hogy nem az angol a blogok top nyelve? Az angol csak a 2. a japán mögött, az összes blog mintegy 37%-a japánul íródik! A második nyelv tehát az angol, méghozzá 31%-kal. A harmadik helyen pedig a kínai áll a maga 15%-ával. Ami a blogok számát illeti, David Sifry Technorati-főnök tájékoztatása szerint már több mint 37 millió van! Ez azt jelenti, hogy a blog ma 60-szor nagyobb, mint három éve, és minden másodpercben létrehoz valaki egy új blogot! 19,4 millió blogger a blogja létrehozásától számított három hónap múlva is ír új posztokat. Egy nap alatt kb. 1,2 millió új post keletkezik, azaz óránként 50 ezer! A blogszféra soknyelvű és nagy mértékben nemzetközi, a három top nyelv mellett spanyolul, olaszul, oroszul, franciául, portugálul, hollandul és németül is számos post születik (lásd a fenti charton).

Szóval ennek a világméretű dolognak vagyunk mi is részesei - ki-ki a saját blogjában, amit arra használ, amire!

Címkék: blog, nyelv

A marketingblog és az elektronikus sajtó

Online média, marketingblogok, népszerűség

marketing-blog.jpgA közösségi oldalakról is jól ismert Cory Doctorow az Arvisura Online portálnak nyilatkozott a tömeges marketing kampányokról és a marketing céllal íródó blogkról, ami honlapoptimalizátor-marketingblogger félvér lévén, ébresztett bennem pár gondolatot. Vigyázat, hosszas fejtegetés következik.

A Budapest Autó - a Magyarországon legtöbbet linkelt, értelmezhetjük úgy is, legnépszerűbb - marketingblogjának befutása kapcsán Doctorow elmondta, hogy az autós blog Segway megszellőztetésének köszönhetően futott be: mivel ők szereztek először infót a járműről, este őket mutatta a tévé, és a marketingblog látogatottsága hirtelen megugrott.

Lehet, hogy a szerkesztés miatt az anyag itt torzít, de a következő kérdésre válaszolva Cory már nem említi, hogy ez szerepet játszott volna abban, hogy a Budapest Autó lett a világ (talán) legnépszerűbb marketingblogja: ezt inkább csak az erő-törvény eloszlásnak tudja be, ami leegyszerűsítve annyit jelent, hogy minél többen linkelnek, annál több új linket kapsz, és ez egy öngerjesztő folyamat, amit a keresőmarketingben jól ismernek.

Pedig a tömegonline média és a marketingblogok  jelenlegi viszonyrendszerében szerintem még mindig a tömegonline média a fontosabb kapu. Egy marketingblog ismertté válhat online berkekben- ez általában az aktívan olvasó, fejlett eszközöket használó heavy usereket jelenti -, de ahhoz, hogy széles tömegek is megismerjék a marketingbloggert, kell valami online médiahack. Be kell kerülni a tévébe. (Vajon ki lehet a legismertebb magyar marketingblogger? Talán csak nem...?)

A blogger tömeges üzenetet küld

Szerintem ezt a tényezőt Doctorow elhanyagolta. Az már más kérdés, hogy az olvasók megtartásának is megvan a maga mûvészete, és nagyon érdekes, amit mond: írjunk leíró módon (~tényszerûen), és válasszuk meg jól a témát. Mindez pedig már némi újságírói, pontosabban szerkesztői és sms-hírszerkesztői képességet is feltételez a szerző részéről.

(Magam is beleestem abba a hibába, hogy a legelső marketingblogomon - már nincs meg, csak a helye - úgy reflektáltam a világ eseményeire, hogy csak egy linket biggyesztettem oda a hivatkozott eseményről, és két sorban odavetettem a véleményem. Szánalmas lett a végeredmény.)

Később Doctorow arról is beszél, hogy szerinte idővel az újságok eltűnnek, mert a hirdetők kihátrálnak mögülük - szerintem ez az idő nem jön el, inkább csak a marketingblogok és az internetes online média válik hangsúlyosabbá, amit a lapok követnek majd. Most a sms-hírügynökségeket és a tévét követik, de az újságnak megvan az az előnye, hogy átgondolt, letisztult, szerkesztett tartalmat ad a kezünkbe (a sms-hírlapírónak van ideje gondolkodni), így ezen előnye folytán átalakul és megtalálja a helyét a jövő tömeges kommunikációjában is. A másik része mobiltechnológiai kérdés: egyelőre csak az újságot lehet kényelmesen olvasni a buszon vagy a metrón. Az okostelefont, amikor ezt írom, ugye, még nem találták fel :)

Sci-fi: Lehet, hogy idővel lesz olyan újság is, amelybe a hajnali lapzártakor RSS-feedek alapján szerkesztik bele a legfrissebb marketingblog bejegyzéseket és sms-híreket, úgy megy a cucc a nyomdába, vagy on-demand nyomtatja majd ki nekünk egy automata. Az aktuális vezércikk pedig a főszerkesztő legutóbbi twitterbejegyzése lesz.

Lényeg a lényeg, Doctorow szerintem túlzottan ignorálja a jelenlegi médiát. Ha valaki, én aztán nagyon lelkes vagyok a marketingblogokkal kapcsolatban, de ez az egész még csak egy viszonylag szűk réteget érintő, élvonalbeli mobiltechnológia - tömegekhez már letisztultabb formában jut majd el, és nem hiszem, hogy kihalnának a jelenlegi műfajok.

A hirdetőkről még annyit: az viszont nagyon is elképzelhető, hogy a nyomtatott lapokban az online kiadványok (marketingblogok?) lesznek a legnagyobb sms előfizetős hirdetők.


Az újságíróknak már most is fontos forrás lehet a blogoszféra, de csak meghatározott területeken, amiket lefed (pl. IT), illetve meghatározott körülmények között. Irakból azért tudott Salam Pax exkluzív tudósítást adni a 2003-as invázió alatt, mert extrém helyzetben volt úgy, hogy a kezében volt a mobiltechnológia és az infrastruktúra (kivéve, mikor a bombázások alatt elment az áram és nem tudott sms-t küldeni).

Londonban a robbantások után megint csak azért válhatott fontos forrássá a marketingblogoszféra és az átlagember által előállított digitális tartalom, mert ott a mobiltechnológia és a mobilmarketing blogoszféra már megfelelő mértékben penetrálta a társadalmat - viszont az extrém esemény kellett hozzá, hogy helyzetbe hozza ezeket a mobil internet forrásokat.

Doctorow azt is megemlíti, hogy a marketingblogok oknyomozásban nem jók. Ez az: a marketingblogok baromi gyorsan szállítanak sms-híreket, de ha ebből riportot akarunk látni, akkor bizony újságírni kell. Vagyis fogni az infókat, utánanézni, utánajárni a tényeknek - és aprólékos munkával megírni az egészet. Ez a szerep valószínűleg megmarad a hagyományos médiának és újságoknak.

Összenő, ami összetartozik, tehát szerintem a blogoszféra és a elektronikus sajtó szimbiózisa elkerülhetetlenül kialakul - már alakulóban van - nálunk is, de hogy a marketingblogok mikor kerülnek igazán helyzetbe, vagyis mikor érik el a kritikus tömeget, amikor már akár a elektronikus sajtó helyett is tematizáljáka közbeszédet, az kérdés. Vagyis még nem tudom, mikor lesz az, hogy nem a tévé sms-híradó miatt kattintunk egy marketingblogra, hanem egy tömeges blogbejegyzés miatt nézünk bele egy tévéműsorba - és nem csak mi, heavy userek, hanem Marinéni is a szomszédból.

Címkék: marketingblog, internet, online média, elektronikus sajtó, web

Mobil Internet: Warezt ajándékba?

mobil-marketing-sms.pngmobil marketing - internet kommunikáció - warez letöltés sms-ben - szerzői jog - film - tech - ünnep - ajándék - digitálé

"A karácsonyi hajsza legszebb ajándéka az a titkos ajándék, amit a MÁSIK talán sose tud meg: hogy idővel ajándékozod meg." - László atya blogja

Ma már nem túlzok, amikor azt mondom, hogy a fájlmegosztás, a warez (a szó összes értelmében) és más hasonló dolgok hozzátartoznak sokunk mindennapi életéhez. De vajon illik-e ezt "kihasználni" karácsonykor?

Röviden: nem illik másolt cuccokat adni. De ha a kivétel erősíti a szabályt, akkor ez egy nagyon erős szabály.

Karácsonykor az ember a szeretteit (üzlettársait, ügyfeleit stb.) lepi meg ajándékokkal. Mindenki igyekszik valami viszonylag személyes ajándékot beszerezni. Sokszor előfordul azonban, hogy erre nincs lehetősége, hiszen a kiszemelt termék nem kapható. Ekkor például megengedhető a letöltött-kiírt ajándék, de kizárólag ha ez tényleg indokolt és lehetőleg legyen mellé valami "rendes" ajándék is, hiszen a karácsony mégiscsak elsősorban a kereskedelem ünnepe. Ez persze lehet valami sablonos dolog is (üveg bor stb.).

A másolt cuccok nagyszerűen ki is egészíthetnek ajándékokat. Ha Tarantino-rajongó ismerősünknek veszünk egy Ponyvaregény dvdt, akkor azt nyugodtan egészítsük ki a rendező többi művével. Kivéve persze, ha amúgy telne azok megvásárlására.

Fontos kérdés még a csomagolás. Fő szabály, hogy a másolt mindig legyen másolt, ne az eredeti hamisítványa. Azaz ne tűnjön eredetinek: nem fog menni; csak megtévesztő és amúgy sem illik hamisítványokat ajándékozni. Ez persze nem jelenti azt, hogy essünk át a ló másik oldalára. A lemeznek legyen valamilyen borítója és tokja, lehetőleg valami igényesebb. Az internetről le lehet sokszor tölteni az eredeti borítót, de ha ezt nem találjuk egy egyszerű nyomtatott borító is bőven megteszi. A papírtokot és más hasonló költséghatékony megoldásokat mindenképp hanyagoljuk!

Összesítésképpen tehát elmondhatjuk, hogy a másolt cuccok nagyon jól kiegészíthetnek, személyessé tehetnek más ajándékokat, de ehhez tényleg csak indokolt esetben nyúljunk.

Tovább

Homobile. Mobilos szolgáltatás melegeknek

2005: Mobil telefonos szolgáltatás melegeknek

A demográfiai célzás, jelen esetben a meleg közösségek aktivizálása az egyik legforróbb terület a mobiltelefonos piacon egyes országokban. Fõleg a skandináv országokban - Dániában -, ahol most egy kifejezetten melegeknek szánt szolgáltatás csomagot vezetett be az egyik szolgáltató.

Úgy látszik, hogy ez a kérdés ott valahogy sokkal közvetlenebbül kezelt dolog, talán a legismertebb példa a Volvo volt az elsõ olyan autó gyártó, amelyik a saját piacán kihasználta ezt.

2011: Androidos társkereső melegeknek


Megérkezett a piacra az iOS-re már egy éve elérhető, az Androidra frissen portolt Grindr app, ami nem más, mint egy mobil eszközökre írt társkereső alkalmazás melegeknek.

A profilok böngészése, csevegés és egyéb magától értetődő funkciók mellett némi újdonságot jelenthet, hogy a Grindr a GPS- vagy toronyadatokból származó földrajzi adatokkal is segíti a társkeresést. A Los Angeles-i fejlesztés rendkívül sikeres, 180 országban 1,5 millió felhasználóval rendelkezik, és a tábor átlagosan napi 3000 új felhasználóval bővül. A Grindr ingyenes, a fizetős Pro nem tartalmaz reklámokat. Béta állapotban már elérhető Blackberryre is, illetve a fejlesztők szerint már úton van a hetero verzió.

Címkék: tech, mobil

Jönnek a bloglopkodók

11 éve a blogteren - Jönnek a bloglopkodók

írta: Jövőnéző, 2005-12-30

Neves bloggerek arra panaszkodnak, hogy lopkodják a szövegeiket. Nem lesz ez mindig így – mármint nem mindig fognak panaszkodni.

A bloglopkodás úgy történik, hogy az ember a forrás mindenféle megjelölése és bármi egyéb nélkül, szó szerint átveszi mások blogjának szövegeit, amire a techdirt nevû site annyit válaszol, hogy nem nagy ügy. Ilyenkor kell írni egy udvarias e-mailt – a címzett pedig hasonlóképpen udvariasan elnézést fog kérni, és arra hivatkozik, hogy még kezdõ, és nem tudta, hogy... és így tovább. Rendszerint, de nem mindig, mert azért az is elõfordul, hogy nincs válasz, de az ilyen helyek gyorsan be is zárnak, ugyanis hosszú távon senki nem kíváncsi az innen-onnan összeguberált tartalmakra.

Amire egyfelõl azt lehetne mondani, hogy mégiscsak van igazság. Másfelõl pedig azt, hogy valójában furcsa lenne, ha egy annyira más közegben, mint amilyen az internet (és azon belül is a blogszféra) hosszú távon életben tudnának maradni azok a normák, amik még a nyomtatot sajtóval együtt jelentek meg, és amik elítélik a plágiumot. Sõt, nem csak furcsa, hanem több annál, és személy szerint fogadni is mernék rá, hogy nem lesz így.

 Hozzászólások

Tovább
Címkék: blog, blogter, archívum

Volt egyszer egy Kirityálé

Kirityálé


tutyi | 2008. júl. 24.


Prológus:

Honnan származik a kirityálé? Ha nem vagy szemérmes, megtudhatod, mit eleink csak lehajtott fejjel mertek mesélni, mikor sötétbe borultak az utcák, s kalapos, úri hölgyek ájuldoztak e szó hallatán. Kimondani felért egy megbocsáthatatlan bűnnel; az egyház átokkal fenyegette bármely' nagybecsű papot, kinek templomának gyóntatófülkéjében akárcsak egyszer is elhangzott volna, kirityálé. Hőstörténet, igaz mese fűződik a szóhoz, mi túlnőve magát önálló életre kelt, s örök jelzője lett mindannak a hős férfiúnak, kik testüket nem kímélve áldoztak a szerelem csúf démonának. Kirityálé.
Egy szó, amelynek élete van. Táruljon ki az ezer lakattal őrzött varázsdoboz, hogy szemeden át születhessen újjá a legenda. Tudd meg hát a titkot.


Kirity Krúz fartörő órák óta lovagolt rettenthetetlen kitartással a végtelen homokmezőkön át. Hosszú, erős haja lobogott a szélben, félig nyílt ajka bőségesen nyáladzott, méretes orra pedig mutatta az örök irányt: előre Kirity, mindig csak előre...
Ha nagynéha megállt, azt is csak RX8, a kólaszín lova miatt tette, aki ilyenkor vágyakozva böködte az orrával Kirity vambucát. Van-e kisgazdám nekem való étek a vadkenderből szőtt vambucodban? - kérdezte RX8 éhes pillantása.
- Wan. Kell? - Ütögette meg finoman táltosa nyakát Kirity, s miközben lova jóízűen csámcsogott, tekintete a végtelenbe révedt.
A lehetetlen küldetés...

Nincs egy hete, hogy Joint, a törzs sámánja a Mágiák Wigwamjába hivatta. A legnagyobb sátor volt ez a környéken, belsejében drága szőttesekkel, finom ételekkel megrakott tálakkal, és egy kellemes kis bársarokkal. A sámán szerette a komfortot. Mikor belépett, Joint éppen elzavart néhány félmeztelen benszülöttlányt, akik egymást piszkálva próbálták meg eldönteni, ki ül legközelebb a nagy sámán mellé a Tutiw Erda- ba. A Tutiw Erda okos kis szerkezet volt, s messze megelőzte a korát: Döglégy, vagyis a sámán lovának jobboldalára erősített ülőalkalmatosság, amely egyetlen személy szállítására volt hitelesítve. Ez volt az Anjo s'ueles, amely név jelentését még maga Joint sem tudta, pedig neki gyakorta súgtak a nagy szellemek.
A fiatal lányok sértődötten vonultak el a masturbarrio-ba, ahol rendszerint magányos óráikat töltötték.
- Itt vagyok tehát - állt mindenre készen Kirity, aki e mondattal próbálta beindítani a beszélgetés menetét, hogy megtudja végre, miért hivatták.
- Beléd látok. E mondattal akarod megindítani a beszélgetés menetét, hogy megtudd, mivégre vagy itt, ugyi? - Joint átható tekintettel méregette az arcába húzott, álarcszerű kengurufej mögül. Szerette megőrizni az inkognitóját. A vele szemben álló Kirity szinte felhorkant a rémülettől, midőn rájött, mekkora varázslóval van dolga.
- Öhm, iiigen.
- Süti - vigyorodott el Joint. - Akkor toljuk a témát, testvér. Az idő munyketta - mutatott egy bambuszból font aktatáskára, amelyben halomban állt a homok. - Annyi van, sose fogy el - vigyorgott, s kitekintett a sivatagra.
- A vesémbe látsz, óh nagy sámán? - habogott Kirity, még mindig letaglózva Joint sámáni szakértelmétől.
- Ahogy mondod, bambapofájú cimborám. Úgyhogy piszok gyorsan hagyj fel a komisz kumisszal, s ne vedd a szádhoz a zamatos tottyantott rutyok levét sem. A veséd már eléggé kivan, baszkikám.
Kirity fütyörészve nézett körbe, mint aki nem is hallotta az utolsó mondatot.
- Mit is mondtál, óh nagy sámán? Mi a feladatom?
Joint lemondóan legyintett, aztán összetekert pergamenlapot nyomott a kezébe, mellé egy hatalmas bunkót, a yolseetwaag-ot, s füttyentett egyet a masturbarrio felé. Nem sokkal később meg is jelent egy termetes asszony; különös nőszemély volt, húsa rezgett, akár a fázós vadmangalicáké, szeme keskeny volt és kegyetlen tekintetű, fején cowboykalap fityegett (állítólag valami eltévedt turista hagyta ott). Orrában a hatalmas fémkarika három másodpercenként párásodott be félelmetes fújtatásától. Kirity szorosabbra fogta a yolseetwaagot.
- Ez a nejem, Rossebse Wette Wolnael -  dünnyögte  Joint , s mélyebbre húzta a fején a kengurubőrt. Ha Kirity nem tartaná kizártnak, még azt gondolta volna, hogy fél. - A küldetést csak ő tudja, a pergamen pedig megmutatja majd az utat - szólt sietősen.
- De minek a bunkó, óh, nagy sámán?  - tudakolta Kirity.
- A végén semmisítsd meg az üzenetet - suttogta a fülébe Joint a hatalmas nejére bökve, majd  kimenekült a wigwamból.

Vér tapadt a kezéhez, ez kissé megtépázta Kirity lelkiismeretét. Még akkor is, ha a wigwam-beli küzdelem után elfogadta Joint érvelését, miszerint mit tehetett volna? A válást jogilag nem ismeri el a törzs, viszont az üzeneteket szigorúan törölni kell.
Kirity mégsem mert reklamálni a rátestált, potya vérengzés miatt, hátha Joint gumifává változtatja, vagy ami rosszabb: benszülöttlánnyá, amiről sokat susmorogtak már a faluban. Rejtélyes esetek voltak ezek, mint például J'emle, a pék eltűnése; Joint lányai között volt egy, aki legszívesebben egész álló nap csak dagasztott volna. Joint persze elejét vette a pletykának, és megígérte, hogy vizet fakaszt a mosónőknek, de Kirity szerint ez a könnyelmű ígéret csak a közelgő sámánválasztások miatt volt. Közben kérdések szaggatták az elméjét: vajon hová lett az eltévedt turista? Joint háremében volt egy lány... ő szinte megállás nélkül, eszelős vigyorral a képén fényképezett.
Kirity érezte, hogy ezt az ügyet most nincs ideje felgöngyölni, miközben enyhe szorongással figyelte, ahogy tizenöt, szinte a semmiből előtűnő katona kicincálta a wigwamból Joint hitvesének élettelen tetemét, hogy egy távoli sátorba szállítsák, melyen ott állt a felirat: Joint's Restaurant.
Kirity ekkor megfogadta, hogy soha többet jointburger, aztán megrázta magát, felpattant a lovára, és kezében a pergamennel elindult a végtelen homokbuckák felé.
Nem sokkal később paták dobogása ütötte meg a fülét. Maga Joint, a nagy sámán vágtatott utána Döglégy hátán, fején ezúttal egy teszkós zacskóval, amely ügyesen álcázta a vonásait. Aztán egy vakmerő srekájjal mellékanyarodott, s így szólt:
- Ha bármi váratlan akadály adódna, csak morzsold a vambucod. Az segít majd neked - Kirity érezte, hogy ez jelent valamit, de nem értette, mit. Mindenesetre beleegyezően szürcsölt egyet. Erre a sámán megkérdezte:
- Egy uccsó verseny a küldetés előtt? Persze, csak ha az RX8 bírja...
Kirity dacosan megrántotta a vállát, bár a szatyor piros-kék alapszínei miatt igencsak vibrált a szeme.
- Na jó... legyen az első kaktuszig.
Nekiiramodtak.

Mircsa, a flangisztánok királyleánykája dühösen köpött egyet agg dadája rinyuszkájába.
A dada helytelenítően dünnyögött magában, de tudta, hogy még mindig jobban járt, mintha Mircsa vrakkerolta volna, mert az sokkal csúnyább dolog.
- Apám, én muttyantani akarok végre egy igazi racmaraggal, és nem egy szerencsétlen latyamánnal - sikította dühösen, - már oly' régóta katlanként lángol az én kis cummangványom.
Az öreg király tehetetlenül felsóhajtott. Leánya volt a szemefénye, de sajnos az az anyja vérét örökölte: muttyantott volna reggeltől-estig, de nem volt olyan daliás racmarag a birodalomban, ki ez bírta vona szusszal, nem beszélve a leány látványáról, ki erősen csúnya teremtés volt. Arcának, alakjának szabálytalanságait csak a latyamánok viselték el, kik nemhogy születésük óta vakok voltak, de válogatni sem igen szerettek, ha rájuk jött a muttyanthatnék. Nem volt vadszamár a királyságban, ki ne menekült volna, ha arra botorkáltak.
Az öreg királynak már csak egy reménye maradt.

Kirity megkötötte RX8-at a királyi palota hősöknek fenntartott parkolójában, és visszanézett az útra, amit megtett. A dús növényzettől zöldellő oázis üdítő látvány volt. Egy hét a sivatagban, ez emberpróbáló feladat, de már nem akart visszanézni, csak amerre az orra mutatott. Előre, a küldetést beteljesíteni.
Könnyed mozdulatokkal felmászott a palota díszterme fölé egy kötélhágcsó segítségével, majd óvatosan lyukat vágva a terem üvegfedelébe, hangtalanul leereszkedett, éppen a királyi trónus, ezen belül maga a kétségbeesett király feje fölé.
- Psz, hé - próbálta magára felhívni a figyelmet, miközben széttárt karokkal és lábakkal egyensúlyozott egy gumikötélen. - Titkosügynök vagyok, és egy küldetést kell teljesítenem. Joint, a nagy sámán küldött. Lakik-e itt valami Mircsa nevű fehérnép?
Az öreg király felnézett, egyenesen a szemébe, s ráncokkal barázdált pincsiarca egycsapásra felragyogott.
- Héhahé - ujjongta, majd felugrott, földhözvágta a koronáját, s eljárt egy vidám polkát. Aztán zavartan visszaült a trónra, mert nem akarta mindjárt kimutatni az ifjú előtt az örömét.
- Vérbeli racmarag vagy-é? - faggatta a még mindig egyensúlyozó, s aggasztóan nyáladzó ügynököt, aki magabiztosan rábólintott.
- Oszt' meg tudnád-é tisztességgel muttyantani az én Mircsám cummangványát?
- Meg én, ha ezzel a törzsemet szolgálhatom.
Erre a király elégedetten hümmögött egyet, majd elordította magát:
- Miiiircsaaaa


S belépett a lány.
Kirity szédülni kezdett, majd gyomra egy forró tölcséren át a torkába szorult.
Mindenre elszállt titkosügynökökhöz nem annyira méltó riadalommal próbált visszamászni a gumikötélen. Erre nem volt kiképezve. Bár hallotta a pletykát, miszerint a flangisztán katonák Mircsa arcképére lőnek a gyakorlatozáskor, azért e látványra lehetetlen volt felkészülni.
- Nyúlbéla - motyogta az öreg király, és azonmód sürgönyt fogalmazott régi barátjának, Jointnak a teszetosza ügynökét minősítendő. Ennél még egy szamárgyalázó latyamán is különb, gondolta. Vissza akarta tehát kapni a bőröndnyi munykettát, amellyel a "hősért" fizetett. Egy megrendelőnek lehetnek jogai.
Mircsa hisztériás sikollyal vetette magát a gumikötélre, mire Kirity az ölébe zuhant.
Reánézett a lányra, s lelki szemei előtt lepergett az élete.
Mielőtt azonban végetért volna a film, Joint kengurus sisakja betolakodott a képbe, s ráordított:
- Hun van a vambucod, te anyaszomorító?

Kirity feje egycsapásra kitisztult.
A vambuca mindig kéznél volt, még a legmeredekebb bevetéskor is. Időt kérek, tette össze a két nyitott tenyerét T betűt formálva, mire a lány kénytelen-kelletlen ledobta a palota kövezetére. Voltak bizonyos szabályok, amiket illett betartani.
Kirity duzzogva ülve maradt, de leginkább azért, hogy ne kelljen szemmagasságban lennie azzal a szörnnyel, majd menekülési útvonalat keresve kiterítette maga elé a pergament, s morzsolgatni kezdte a vambucot. Mikor csinos kis halom lett a papíron, jobb híján - és nem törődve az időhúzás gyanújával -  megsodorgatta. Szép kis töltött pergamen lett a térképből. Szép, de hasztalan.
Mircsa megkocogtatta a vállát.
Lassan lejár az idő, pajtikám - ezt jelentette a kocogtatás.
Ezt akár fel is gyújthatom, suttogta maga elé Kirity, ha már nem jött be Joint jótanácsa. Ilyen erővel megmuttyanthatnám a vambucomat is. Azért a gyújtogatás jobban tetszhetett neki, mert a gondolatból tett lett, a tettből pedig csinos kis füstgomolyag.
(...)
Ahogy egyre mélyebbeket szippantgatott a vambuc füstjéből, úgy szépült meg Mircsa.
Nézte, nézte, s gondolkodóba esett. Nem is olyan rút a képe... s a száján a seb is igen jól áll... no meg a három melle sem zavarna, mert hiszen, ha kettőre rálóg a haja, még mindig látszik egy... bandzsa is... na és?

- Kirity Krúz visszatért - állt fel a padlóról, s érezte, képes lesz muttyantani.
- Megteszem, mit meg kell tennem. Igazi racmarag vagyok, a javából.
Az öreg király remegve a meghatottságtól, félve kérdezte az ifjút:
- Kirity, áll-é?
A hős férfi erre kézenfogta Mircsát, s félmosollyal válaszolt:
- Bezonyám.


Tovább

Volt egyszer egy Dzsambalink

képzetes szavak lexikonja - régi játékom átmentett posztjai a NolBlogról (télikert, tömeges sms)

Dzsambalink


írta: tutyi | 2008. aug. 5.

Irodalmi visszatekintés T. nagyhenceg kollégám tudományos munkája alapján, avagy a "dzsambalink" hiteles értelmezése.

A dzsambalinket ismerők számára talán nem mondok e helyt újat, hiszen világirodalmi remekművek igazolják a létezését.
Mégis, nézzünk utána, hogy a világ nagyjainak műveiben hol találhatunk rá erre a nem mindennapos értelemben használt szóra:

"Ki tízszer szólt, ki százszor is kiáltott
Ki dzsambalinkjét oda sem veté
Kit szerelem-láz le nem gyalázott
Égi ágyát csak ollyan vetheté."

Vörösmarty Mihály: A teremtőhöz c. verse egy, a költő által soha nyilvánosságra nem hozott műve.
A költő mélységes megvetése a szerelemisten áldozatai felé a "dzsambalink" szó tudatos használata. Abban az időben ugyanis dzsambalinket vetni a szeretett személy lábai elé annyit tett, mint durván visszaadni egy szerelmi zálogot, csak ez ráadásul csúnya, lilás foltokat hagyott a fiatal leányok szoknyáján.
Vörösmarty Mihály úriember volt: soha nem tett volna ilyet.

Ám a következő sorok is jelenthetnek meglepetést:

"Én még funfanfark sapkát hordtam
Rosszalkodtam meg vagdalóztam     
Hagyja a dzsambalinket kárba
Engem engedjen el a bálba!"

József Attila kamaszkorának meghatározó időszaka a dzsambalink befőzési szertartása volt. Ősszel, mikor sárgába borultak a fák, a kis Attilát édesanyja sokszor kérte, hogy segítsen kevergetni a könnyen odakozmáló dzsambalinket. József Attila viszont szívesebben ment volna bálba. E szülői önkény fölött érzett fájdalma, nem mellesleg kiskamaszos daccal átszőtt dühe szülte ezt a néhány versszakot. A funfanfark sapka egyébként jellegzetesen öcsödi viselet volt: az ősmagyar funfan farkából szőtt könnyű, habselyem anyaga megvédte tulajdonosát a tűző napsugaraktól.

A meglepetéseknek azonban még messze nincs vége:

"Kevergetem puliszkámat
Addig, amíg meg nem fő,
Dzsambalinkkel feldúsítom,
Jó sok legyen, ez a fő."

Petőfi szintén magabiztosan utal a dzsambalink konyhai használatára. Titkos receptek alapján a héját kiszárítva remek pipadohány került ki belőle. Erre bizonyítékképpen jöjjön mindjárt egy méltatlanul elfeledett négysoros Kosztolányi tollából:


"Mint akinek húsz dzsambalinkje lett
mélyeket szippantva verselgetek
Bár egy nincs meg, mert elkeveredett... 
Mint akinek húsz dzsambalinkje lett."


Kosztolányi Dezső már-már megszállott szárított dzsambalink-gyűjtő hírében állt. Műveiben gyakran említést tett róla, persze, mindvégig olyan szavaknak álcázva, amelyek a köznapi értelemben átlagos jelentéssel bírtak. Nem igazolt információk szerint egy fanatikus rajongó dzsambalink-shopot fog üzemeltetni a Kosztolányi téren, a Feneketlen-tó lombos fái között.

Sappho Afroditéhez írt soraiban a dzsambalink egy különös értelmezésével találkozhatunk. Az ókori irodalom még jegyezte a dzsambalinkelést, mint hosszú szónoklatot egy randa testrészről.

Sappho soha nem találkozott ugyan Afroditével, de feltételezte, hogy nem tetszene neki az orra. Eme költeményében a szépség istennőjét ezért negatív jelzőkkel illeti - csakis bosszúból.

"Bamba orromról dzsambalinkelsz, asszony
(Ménkű esz' éngem, mert nem egy királynő)
rút és alig él, de pörögne a szájad      
mégsem sebez meg."
                   

Tovább

Volt egyszer egy Pancúrafuksz

szövegjáték: virtuális télikert. szöveges sms üzenet küldése: keres-talál marketing - kreatív szöveg gyártás

  Mielőtt a NolBlog megszűnt, ide menekítettem néhányat azok közül a posztok közül, amelyek 2008-as interakcióm keretében születtek nolblogos szerzők tollából

Pancúrafuksz, avagy a nagy inka uralkodó átka

írta: tutyi | 2008. júl. 29.

Írásos adaptáció Eric Von Nemigen soha le nem adott tudományos dokumentumfilmje alapján, melyet egy addig ismeretlen tájékon, a Cicakaka-tó mellett, állítólag valami kókuszpálma alatt talált meg egy svéd expedíció Peru őserdeiben. A cikket címlapon hozta a New York Times 1974-ben, amelyet kirobbanó botrány követett: sokan hazugságot, egyszerű szenzációkeltést emlegettek, míg mások csak hümmögtek. Az egyetemek kultúrantropológia-szakos hallgatói egy emberként tüntetettek az utcákon, a tudósok mély hallgatásba burkolóztak. Az igazságra azóta sem derült fény. (A szalagot sötét pincébe zárták.)

             PANCÚRAFUX, a nagy inka uralkodó különös átka
                                       (Eredeti szöveggel)

(Eric Von Nemigen egy barlang fáklyákkal sejtelmesen megvilágított domborulatai alatt áll. Izgatott. Megjegyzem, én is az lennék.)

- A föld gyomrában, ötszáz méter mélyen állunk most, hölgyeim és uraim, nem messze az inkák egykori kultikus helyétől, a Cicakaka-tó alatt, és a Kichi Piccha-hegy északi oldalától mintegy kilométernyire. A levegő nehéz, és a dús pára miatt operatőreink speciális kamerákkal dolgoznak. Ötszáz méter mélyen, egy arasznyival sem kevesebb, kedves csodálkozó nézőink. Nos, erre bizonyítékként mindjárt itt az órám: látják? 495 méterre van hitelesítve, és... nézzék meg figyelmesen, nem működik. Na látják. Egy kanyarral odébb még mutatta az időt, erre itt nesze. Nem hisznek a szemüknek, ugye?

(Eric Von Nemigen mélyen szippant egyet. Amolyan jelentőségteljesen. Az operatőr ráközelít a padlón egyszerre kirajzolódó, fehér foltokra. Csontok. Eric Von Nemigen elégedettnek tűnik.)

- Kérdések százai adódnak a látvány kapcsán. Az inkák temetkezési helye lenne ez a barlangrendszer? De akkor hol van Pancúrafux koporsója? Mi köze lehet a csontoknak Pancúrafux, a nagyhatalmú uralkodó átkához, miszerint a halálát követő ötezer évben ember nem lépheti át e barlang bejátatát, különben örökre szerencsétlenség kíséri a pókerasztalnál? Vagy csak itt van a kutya elásva? Ki tudja. De mi itt és most válaszokat keresünk. Ha jobban megfigyelik, a kőfalba különös jeleket véstek, ez itt jobbra például: Elvis él. Mit jelenthetnek-e szavak? Csak nem köze van a Wakuccho-kamala napisten-imádáshoz? A Wakuccho-kamala nem volt veszélytelen vállalkozás, kedves nézők. Szúrós kaviccsal a nyelvük alatt, egy vadkacsáktól hemzsegő tó partján gyalogolni a naplementében nem piskóta. És még: Pancúrafux, az inka birodalom legnagyobb uralkodója már háromezer éve halott. Ki írhatta hát a falra, például itt mellettem: No woman, no cry. Kik, és mit érthetnek ezalatt? Abban az időben csak a homokba írtak. Talán idegenek járhattak erre? Nem véletlenül kérdezem.

(Eric Von Nemigen lehajol, felvesz egy furcsa tárgyat: leginkább gumicsirkéhez hasonlít.)

- Pancúrafux hitvese, Shosemakar hercegnő nagy híve volt a Luckmacus-ünnepségeknek. Igen ám, de a Luckmacus ételáldozat legfőbb látványossága és fogása - finoman sós lében főzve - a kicchalderom volt. Kicchalderom viszont - kapaszkodjanak meg - csak a szomszédos Bolíviában termett. Átgyalogoltak volna? Kötve hiszem. Az inkák utáltak gyalogolni; nem volt cipőjük. Viszont már az ószövetség titkolt tekercseiben is fellelhető a különös utalás: "Midőn a kicc-hal deroom eljő tüzes szekéren, a gonosz átok feléled". Tüzes szekér. Nem furcsa ez a két szó önöknek? Mire gondolhat egy próféta a tüzes szekér kapcsán? Felgyújtott székely járművet? Ezt nem jelenteném így ki. Viszont eme tárgy (s megrázza a gumicsirke nyakát) nem evilági. Erről szakértői véleményeket mutatok, ha kell. A kicchalderom pedig csak eljutott ide valahogy, és nevezzenek bárminek, de szerintem űrhajó által. Punktum.

(Hirtelen dübörgő hangok a háttérből. Elég rémisztőek. Eric Von Nemigen riadtan körbenéz, de folytatja.)

- S a lényeg a végére maradt, hölgyek, urak. A végső bizonyíték az inka átokra... (A dübörgés egyre erősödik,a felvétel furcsán zavaros lesz.)  A sziklákon... ha jobban megnézik, van még egy különös szöveg... elsőre kivehetetlen az értelme, de... (A kép szinte láthatatlan a záporként hulló kövektől. Eric Von Nemigen a feje fölé tartja a gumicsirkét.) Ha jobban megnézik, választ találnak... mindenre. (Jól látszik, ahogy az egyik operatőr menekülni próbál a legközelebbi szűk folyosón át. Eric Von Nemigen vacillál kissé, majd utánaered. Hatalmas kőzuhatag következik, a kamera leesik.)

Kimerevedett kép; a felvételen az emberiség történetének legnagyobb titkával, vagyis a sziklafalba vésett, soha meg nem magyarázott, utolsó üzenettel: sms: bdk.blog.hu - pancurafuksz

Tovább

Volt egyszer egy Fusaléb

Beszüntette működését a NolBlog. Onnan átmentett bejegyzések identifikciós játékom idejéből

Fusaléb, a koktél


írta: tutyi | 2008. aug. 13. 17:09

FUSALEEB - THE COCKTAIL


Baartender: Tutyika a vadló
 
Hozzávalók:

– Tikkasztó nyár, hideg tél, vagy egy zűrös nap, esetleg nyugalmas hétvége… igazából tökmindegy. Legyél szomjas, vagyis csak keress okot az ivásra, mint egy tisztességes polgár.
Poharad van, ugye? Nalátod. Öblös legyen, hogy ne kelljen kétszer kutyulnod és nem baj, ha vörösboros, mint ez itt:

Tegyél hozzá narancslikőrt, pontosan egy löttyintésnyit.

Aztán gint. Két narancslikőr löttyintésnyit. (Háromtól sem lesz bajod, kissé fanyarabb lesz. Bár amennyi cukor van benne, ez nem is árt neki.)

Na ugye, megy ez. Kis citromlé a gin miatt elengedhetetlen.

Vlattyantsd fel ananászlével.

(Ne tévesszen meg a név, ez külföldiül ananászt jelent)

A legvégén körkörös csurgatással kevés epersziruppal színezzük. (Az eperszirup elegánsan az eperszörp. Majdnem csak nyelvtani kérdés, na és pont a nyelved az, amit nem kell használnod, ha sokat iszol. Legalábbis beszédhez nem.)

Szívószál kell, a kis esernyő hanyagolható. (Egy idő után ugyanis kezelhetetlenné válik. Nem ritka az orrból történő eltávolítása sebészeti úton. Korunk egyik nagy veszélye, vagyis csak bátraknak, vagy világsztároknak.)
Így fog kinézni:

A Fusaléb-koktél férfiváltozata az alábbiak szerint módosul:
Tégy egy pohárba jeget és rumot. (A legtöbb hímneműnek ezzel be is fejeződött a recept.)

Ha már feltétlenül long drinket akarsz, akkor a rumot öntsd fel kólával.
Ha kész, ezek lesznek a fusalébok.

Vigyázat, nagymértékben történő fogyasztásuk már fusaléböjt kúrának minősül. Ennek eredményei látványosak.

Amúgy BéDéKá állandó vendége a fusalébnek...
Erre bizonyítékaim vannak: http://bdk.blog.hu/2008/08/11/fusaleb
_________________