Identifikció (bevezetés)

Képzetes szavak lexikonja - identifikció

 

Új feladvány - játék: RÖVIDESEN! Lassan 3 éve, hogy ezt a játékot kitaláltam a magam és résztvevő társaim szórakoztatására. Aztán a hatodik szócikk után abbamaradt... 2005-januátjában felélesztettem a projektumot, de nem lett túl sikeres a folytatás, ráadásul én is hibát követtem el: a pánspermium szó voltaképp létező, ha mi más értelmet is adtunk neki.

Képzetes szavak lexikonja

Lassan 3 éve, hogy ez a játékot kitaláltam a magam és résztvevő társaim szórakoztatására. Aztán a hatodik szócikk után abbamaradt... 2005-januárjában felélesztettem a projektumot, de nem lett túl sikeres a folytatás, ráadásul én is hibát követtem el: a pánspermium szó voltaképp létező, ha mi más értelmet is adtunk neki.

Most megkísérlem a itt - a web 2.0 szellemében és blogíró társaim, szellemes olvasóim kreativitására számítva - felújítani a játékot. A végső lökést Jövőnézőnek az Uncyclopediát ismertető cikke adta. Remélem, minél hamarább elkészül a magyar Uncy is, de amíg nem - kicsiben játszhatjuk ugyanazt.

Új feladvány: RÖVIDESEN!

Addig tanulmányozzátok a projektum eredeti (máig érvényes) leírását (alább) és a korábbi sziporkákat (a bal felső menüben). Ezek a szócikkek Pánsíp nevű hagyományos alrendszeremben nyílnak meg.

 És akkor hamarost jönnek a játékszabályok és az új feladvány!

A projektum eredeti leírása:

2003. augusztusában dolgoztam ki az identifikciónak keresztelt ötletet és küldtem szét író- és szerkesztőtársaimnak, barátaimnak a felhívást, amelyben megkértem őket, hogy egy általam kreált címszónak írják meg a szájuk íze szerinti meghatározását, szócikkét. Jeleztem, hogy a definíció lehet személyes és elfogult, ugyanakkor keltheti a tudományos megalapozottság benyomását is. Lehet komoly vagy humoros-ironikus, lehet könnyeden felületes vagy súlyosan veretes, kapcsolódhat szorosan vagy lazábban a címszóhoz. Lehet rövid vagy hosszabb (de lehetőleg ne haladja meg a 888 karakternyi terjedelmet), állhat egyetlen fogalomból vagy állításból, de lehet miniesszé vagy kis történet is. Mindeközben – és ez a játékunk sine qua non-ja – a szócikkben szerepelnie kell legalább egy fikciós elemnek: (eddig) nem létezett fogalomnak, tárgynak, képzeletbeli személynek, feltételezett könyvcímnek, helyszínnek, körülménynek stb. Az elsőt követően ezek közül a fikciós elemek közül választottam a következő fordulók címszavát. A tizedik fordulótól nehezítek a feltételeken: minden új szócikkben egy korábbi címszónak is szerepelnie kell - ezzel gondolom biztosíthatónak a virtuális lexikon összeszövöttségét, valamiféle egybentartását.

Már legelső felkérésemben hangot adtam annak a reményemnek, hogy leendő lexikonunk eléggé pontos leképezése lehet nem csupán gondolkodásunknak és alkotó fantáziánknak, hanem annak a kornak is, amelyben élünk, annak az eszköznek, amelyet használunk (az Internet virtuális világa), és egyike lesz azoknak a kísérleteknek, amelyek a valós és képzetes dimenziók egyidejű érintésével a lét komplexicitását igyekeznek megragadni.

Az Internetalmától így jutunk el - ki tudja meddig.

_____________

Más: SEO-verseny: pillangószív 2006